۱۳۹۳ خرداد ۲۵, یکشنبه

خلاصه تاریخ کشورهای شرکت کننده در جام جهانی برزیل: ۸- استرالیا



استرالیا از ریشه لاتین استرالیس به معنی جنوبی گرفته شده است. عبارت «ترا استرالیس اینکوگنیتا» یا "سرزمین ناشناخته جنوبی" نزد رومیان و سپس در طول تاریخ تا کشف این قاره توسط اروپاییان، اشاره به سرزمینی افسانه‌ای در جنوب داشت. بعد از آن هم این کشور به سادگی سرزمین جنوبی خوانده می‌شد: ترا استرالیس. اولین بار در قرن هفدهم بود که استرالیا برای اشاره به این قاره و سپس کشور به کار رفت.



نقاشی روی سنگ با قدمتی حدود ۳۰هزار سال، پارک ملی کاکادو
 منبع: ویکیپدیا
حدس زده می‌شود که اولین انسان‌ها بین ۴۰هزار تا ۷۰هزار سال پیش و از راه باریکه‌های خشکی یا گذر از دریای کم‌عرض بین استرالیا و جنوب‌شرقی آسیا، به این سرزمین آمده باشند. این انسان‌ها، احتمالا اجداد بومی‌های کنونی استرالیا بوده‌اند که تا قبل از آمدن اروپایی‌ها در قرن هجدهم، شکارچی-گردآورنده بودند. در سال ۱۶۰۶، ویلم یانزون هلندی از شبه‌جزیره کیپ یورک وارد استرالیا شد و خشکی تازه یافت شده را «هلند جدید» نام گذاشت. جیمز کوک در سال ۱۷۷۰ در طول ساحل استرالیا حرکت کرد و نقشه منطقه را تهیه نمود و سرزمین را بخشی از بریتانیای کبیر خواند وآن را «ولز جنوبی جدید» نام نهاد. بعد از این که بریتانیا کنترل بر آمریکا را از دست داد، زندانیان را به استرالیا فرستاد و اولین کلنی‌ها را در این مستعمره به راه انداخت و روز ۲۶ ژانویه ۱۷۸۸ «روز ملی استرالیا» نام گرفت. کلنی‌های محکومان به تدریج در مناطق مختلف استرالیا تاسیس شد و فقط  استرالیای جنوبی به عنوان منطقه آزاد معرفی شد. در پی اعتراض مهاجران به انتقال زندانیان به استرالیا، آخرین کشتی محکومان در سال ۱۸۴۸ به نیوساوت‌ویلز رفت.



در زمان ورود مهاجران اروپایی، جمعیت بومی استرالیا بین ۷۵۰هزار تا یک میلیون نفر تخمین زده می‌شود که بسیاری از آنها بر اثر بیماری‌های واگیردار تلف شدند. قوانین حمایت از سفیدپوستان در برابر بومی‌ها و نیز جدا کردن بچه‌های دورگه از خانواده‌های بومی، فشار بسیار زیادی بر آنها وارد آورد و تعدادشان را کمتر از پیش کرد. این قانون در سال ۱۹۶۷ معتدل‌تر شد، ولی حق مالکیت بر زمین بومی‌ها تا سال ۱۹۹۲ به رسمیت شناخته نشد. بین سالهای ۱۸۵۵ تا ۱۸۹۰، هر شش کلنی استرالیا صاحب دولت‌های مستقل از هم شدند، ولی همه آنها هنوز زیر نظر بریتانیا بودند. در ابتدای قرن بیستم، کلنی‌های متحد استرالیا یک کشور خودمختار متحد مشترک‌المنافع تشکیل دادند و تا زمان پایان ساخت کانبرا در سال ۱۹۲۷، ملبورن پایتخت این دولت بود.

 جورج هانت برای فرار از این زندان مخوف در پورت آرتور، پوست کانگورو پوشید. نگهبانان گرسنه به سویش شلیک کردند
او از ترس جانش تسلیم شد و به ۱۵۰ ضربه شلاق محکوم گشت. منبع: ویکیپدیا

در سال ۱۹۳۱ بریتانیا بیشتر ارتباط‌های قانون اساسی خود را با استرالیا قطع کرد. در سال ۱۹۴۲ و در پی شکست بریتانیا برابر ژاپن، استرالیا به آمریکا روی آورد و از سال ۱۹۵۱ رسما متحد نظامی آمریکا شد. از دهه هفتاد میلادی و با براندازی همه قوانین ویژه سفیدپوستان و دعوت خارجی‌ها به مهاجرت، بافت جمعیتی و فرهنگی این کشور بسیار دگرگون شده است. در سال ۱۹۸۶ دولت بریتانیا دیگر هیچ نقشی در دستگاه‌های دولتی و قضایی استرالیا ندارد، ولی رفراندوم برای تبدیل این کشور به جمهوری در سال ۱۹۹۹، نتوانست رای کافی بیاورد و از نظر قانونی هنوز استرالیا پادشاهی و زیر نظر ملکه انگلیس اداره می‌شود.

فوتبال در استرالیا چندان اتفاق مهمی نیست. کریکت و هاکی و راگبی، ورزش‌های محبوب این کشورند. فدراسیون فوتبال این کشور در سال ۱۹۶۳ تشکیل شده است، ولی از سال ۱۹۱۱ تشکیلات فوتبالی در استرالیا فعال بوده‌اند. بعد از چهار بار رد شدن درخواست این فدراسیون برای پیوستن به کنفدراسیون فوتبال آسیا، استرالیا و نیوزیلند با هم کنفدراسیون اقیانوسیه را تشکیل دادند. در سال ۲۰۰۳ و به دنبال راه نیافتن استرالیا به جام جهانی ۲۰۰۲، بحث درباره سوء مدیریت در فوتبال بالا گرفت و فدراسیون فوتبال وقت منحل شد و اتحادیه فوتبال استرالیا شکل گرفت. در سال ۲۰۰۵ بالاخره استرالیا به کنفدراسیون فوتبال آسیا پیوست.

لیگ فوتبال استرالیا در هشت رده مختلف برگزار می‌شود. هر استان برای خودش از یک تا ۵ دسته لیگ استانی دارد و یک لیگ منطقه‌ای. یک لیگ ملی بین تیم‌های صعود کننده از این لیگ‌ها برگزار می‌شود و یک لیگ برتر هم کاملا مستقل از همه لیگ‌های دیگر فعالیت می‌کند. نسل طلایی استرالیا، در سال ۲۰۰۶ و با رهبری گاس هیدینک توانست اروگوئه را شکست دهد، به جام جهانی برسد، با مساوی برابر کرواسی و باخت جلوی برزیل  و شکست دادن ژاپن به مرحله دوم برود و در کنار آن، رکوردی عجیب در جام جهانی به جا بگذارد: هر سه گل این تیم برابر ژاپن، در هفت دقیقه پایانی بازی به دست آمد.

هشتاد و دو هزار نفر برای دیدن بازی اروگوئه-استرالیا به استادیوم رفتند. منبع: ویکیپدیا

این نوشته ترجمه‌ای است از : فوتبال، لیگ فوتبال و تاریخ استرالیا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر